Riskutbildning del 2

Risktvåan i Nyköping
Redo för Risktvåan? Boka din plats idag och ta nästa steg mot körkortet. Risktvåan, även känd som halkbanan, är en obligatorisk del av körkortsutbildningen där du lär dig att hantera farliga trafiksituationer i en säker miljö. Välj ett datum som passar dig och kom ett steg närmare ditt körkort. Boka Risktvåan för Personbil

– Introduktion, teori och andra övningar

– Legitimationskontroll (du måste kunna legitimera dig för att halkbanan ska kunna registreras

– Introduktion, alkotest, syfte och mål

– Diskussion och reflektion.
Under körningen på halkbanan sitter du antingen själv eller tillsammans med en annan elev i bilen. Halkbaneinstruktören kan kommunicera med bilen via walkie-talkie.
Körning är indelad i olika moment, till exempel:

– Slalomkörning mellan koner

– Bromsningsövningar (både halt och torrt underlag)

– Sväng i hal kurva

– Undanmanöver (väja för ett hinder)
Vanligtvis rekommenderar vi dig under din utbildning när du är redo för att ta Risktvåan. Det är viktigt att du redan kört en del bil och tagit en del lektioner så att du kan hantera bilen och känna dig säker
Riskutbildningen del 1 och 2 är giltig i högst fem år eller till den dag du tar ditt körkort. Om du gör riskutbildningen för B-körkort (personbil) gäller riskutbildningen inte för exempelvis A-körkort (motorcykel).
Du kan bli underkänd på risktvåan, men det är mycket ovanligt. Det är upp till läraren att bedöma, men är du med och följer lärarens instruktioner blir du godkänd
Vi har en egen halkbana som ligger cirka 30 minuter utanför Norrköping. Inför halkbaneutbildningen samlas vi vid Centrums Trafikskola på Repslagaregatan 42, 602 45 Norrköping, och åker sedan tillsammans till halkbanan. Efter kursen får du självklart skjuts tillbaka. Glöm inte att ta med en giltig ID-handling.
För att få göra Risktvåan/Halkbanan måste du ha tillräcklig körvana och kunna manövrera bilen väl. Se till att du har övat tillräckligt mycket så att du kan fokusera på hur halt underlag påverkar körningen. Eftersom du måste vara 16 år för att få övningsköra, måste du också vara 16 år för att få göra Risktvåan. Du behöver inte ha gjort handledarkursen eller Riskettan innan Risktvåan. Handledarkursen är inte obligatorisk om du bara övningskör hos en trafikskola, och du kan göra Risktvåan innan du gör Riskettan.
Halkbanan är utformad för att ge dig en uppfattning om hur det är att köra när plötsliga och svåra situationer uppstår, både på grund av väderförhållanden och andra oförutsedda händelser, såsom djur som dyker upp eller medtrafikanter som gör oväntade manövrar. Du får också en inblick i hur du personligen skulle reagera och vad du kan göra för att bli en säkrare förare i oväntade situationer. Dessutom lär du dig att förebygga dessa situationer genom att planera din körning noggrant.
Ja risk 2 och halkbana är samma sak, tidigare kallades Risktvåan för halkbana
Alla som ska ta ett B-körkort behöver genomföra Risktvåan
Riskutbildning del 2, även kallad halkbanan, är giltig i fem år från det datum då utbildningen genomfördes. Det innebär att om du inte har tagit ditt körkort inom fem år efter att du gjort halkbanan, måste du genomföra utbildningen igen.
Ja, man kan bli underkänd på Risktvåan om man inte kan manövrera bilen ordentligt eller inte uppnår den hastighet som krävs.

Behöver du hjälp?

Hilda och Julia finns i receptionen för att besvara dina frågor och funderingar. Vi strävar efter att alla våra elever ska få känslan av unik service och ett personligt upplägg av sin utbildning till stans bästa pris. Varmt välkommen till oss på Centrums Trafikskola AB