Riskutbildning del 1

Riskettan i Norrköping
Riskutbildning del 1 för personbil kallad även Riskettan är en obligatorisk utbildning för alla som ska ta körkort för personbil (B-behörighet). Kursen fokuserar på att öka medvetenheten om riskerna i trafiken och hur man kan undvika dem. Boka Riskettan snabbt och enkelt i Norrköping

Vanliga frågor och svar

Riskettan är en obligatorisk del av körkortsutbildningen i Sverige som fokuserar på att öka medvetenheten om riskerna i trafiken.
Kursen behandlar ämnen som trötthet, alkohol och andra droger samt farliga beteenden som kan påverka körförmågan negativt.
Målet är att förbereda dig som förare för att hantera dessa risker och göra trafiken säkrare för alla.

Det är starkt rekommenderat att gå Riskettan tidigt i din körkortsutbildning. Genom att göra detta får du en tidig överblick över de risker som finns i trafiken, vilket gör dig bättre förberedd när du ska ut och övningsköra. Att ha denna kunskap i bakhuvudet från början hjälper dig att utveckla säkra körvanor och öka din medvetenhet om potentiella faror.

Att gå Riskettan tidigt innebär att du:
Blir mer förberedd: Du får värdefull information om riskfaktorer som trötthet, alkohol, droger och farliga beteenden. Denna kunskap hjälper dig att identifiera och undvika risker när du övningskör.

Utvecklar rätt attityd: Du lär dig från början att ta trafiksäkerhet på allvar, vilket leder till bättre beslut och ansvarsfullt körbeteende.
Ökar din trygghet: Genom att förstå de risker som finns blir du en tryggare förare, vilket gör att du känner dig säkrare bakom ratten under din övningskörning.
Kom ihåg att du behöver ha genomfört och godkänts på Riskettan innan du kan genomföra både teoriprov och uppkörning. På Centrums Trafikskola erbjuder vi regelbundna kurstillfällen, så att du kan hitta en tid som passar dig.

Boka din plats på Riskettan hos Centrums Trafikskola idag och ta första steget mot en säker och ansvarsfull körning!

– Du behöver anmäla dig till kursen, vilket enkelt kan göras online hos oss.

– Vid kursstart måste du kunna identifiera dig. Ta med giltig legitimation, till exempel körkort eller pass.

– Du måste vara minst 15 år och 9 månader gammal för att gå Riskettan, som är en del av utbildningen för B-körkort.

– Kursavgiften ska betalas i samband med bokningen.

– Tidsåtgång: Kursen tar cirka 3-4 timmar och du behöver vara närvarande under hela tiden för att bli godkänd.

Kursen pågår i cirka tre och en halv timme inklusive pauser. På Centrums Trafikskola ser vi till att göra utbildningen både informativ och engagerande, så att du får ut så mycket som möjligt av tiden.
Nej, det krävs inget körkortstillstånd för att gå Riskettan för personbil. Körkortstillstånd behövs först när du ska börja övningsköra.
Riskettan är giltig i fem år från det datum du genomför kursen. Det betyder att du har gott om tid att klara både teoriprov och uppkörning innan du behöver gå kursen igen

På Riskettan får du lära dig om de olika riskfaktorer som kan påverka ditt körbeteende och säkerheten i trafiken.

Kursen täcker bland annat:

– Effekterna av alkohol och droger på körförmågan

– Hur trötthet påverkar reaktionsförmågan och beslutsfattandet.

– De sociala och beteendemässiga aspekterna av körning.

– Strategier för att minska riskbeteenden och främja säker körning.

Våra erfarna Trafiklärare på Centrums Trafikskola ger dig de verktyg du behöver för att bli en säkrare förare.

Nej, det går inte att bli underkänd på Riskettan. Kursen handlar om att ge dig kunskap och insikt om riskerna i trafiken, inte att testa dina befintliga kunskaper. Det viktiga är att du deltar aktivt och tar till dig informationen som presenteras.
  • Rattfylleri, drogmissbruk och trötthet:
    • Omfattning.
    • Risker.
    • Konsekvenser.
    • Påverkan på kroppen (kort- och långsiktig).
    • Undvikande (både själv och att hindra andra).
  • Reglerna för rattfylleri och trötthet i trafiken.
  • Olika gruppers olycksrisker (män–kvinnor, yngre–äldre).
  • Hur passagerare, mobiltelefonprat stress med mera påverkar dig som förare.
  • Hur beteende och attityder påverkar trafiken.

Vi kan med gott samvete säga att vi är en av de bästa trafikskola i landet. Med genomgående gott resultat och populära utbildningar har vi hjälpt tusentals ta körkort i Norrköping. Varmt välkommen att boka din utbildning hos oss.

Behöver du hjälp?

Vår reception finns här för att besvara alla dina frågor och funderingar. Vi strävar efter att varje elev ska uppleva en unik service och få ett personligt anpassat utbildningsupplägg till bästa pris. Varmt välkommen till oss på Centrums Trafikskola AB!

Säkra ditt körkort 🚗

Vi har just nu ett oslagbart erbjudande på alla våra körkortspaket och kurser! Gäller vid köp fram till 31/10. Missa inte chansen att komma igång med ditt körkort till ett fantastiskt pris! 🎉